Weszliśmy kilka lat temu w nowe tysiąclecie, w raz z tym krokiem dokonał się przewrót w zakresie jakości i możliwości oraz narzędzi jakimi operują dzieci w procesie nauczania. W szkole komputer z wykorzystaniem Internetu do nauki różnych przedmiotów jest nieodłącznym elementem. Wiele szkół wprowadza z sukcesem elementy e-kształcenia. Ważnym aspektem w kształceniu informatycznym jest nie tylko umiejętność korzystania z najnowszych technologii i osiągnięć, konieczna jest również dobra znajomość przepisów prawnych dotyczących praw autorskich i ochrony danych osobowych. Znajomość praw powinna dotyczyć legalności oprogramowania, dostępu do danych,
korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, zachowania w kontaktach wirtualnych. Z tą wiedzą powinniśmy zaznajamiać dzieci na początku „przygody” z Internetem. Według Beaty Chodeckiej „Należy podkreślać nie tylko poszanowanie własności intelektualnej, ale i fakt, że informacje zamieszczane w Internecie nie zawsze są prawdziwe i merytorycznie poprawne. Dużym zaskoczeniem dla uczniów jest często pokazanie błędów ortograficznych, stylistycznych w artykułach znajdujących sie choćby w Wikipedii. Takie odkrycie sprzyja uczeniu odpowiedzialności za przytaczane treści. Ważne jest definiowanie przestępstw, opisywanie ich skutków prawnych oraz określanie dokładnego znaczenia takich słów, jak piractwo, plagiat, sniffing, haking, cracking, carding, spooffing, phreaking, a także uświadamianie
zagrożeń, które mogą napotkać osoby surfujące po Internecie, jak i faktu, że czasem sami mogą nieświadomie stać sie przestępcami, na pewno pomoże budować świadome społeczeństwo informacyjne. Jest to też praca wychowawcza, która powinna być realizowana przez pozostały zespół uczących.”
Internet pozwala na interaktywność w korzystaniu ze swoich zasobów, można wiec prezentować własne opracowania, przemyślenia, a co najważniejsze – komunikować sie z innymi. Uczestnictwo w społeczności internautów jest zjawiskiem masowym, popularnym i potrzebnym, czego dowodem może być ogromny sukces portalu nasza-klasa, grono.net, licznych komunikatorów pozwalających na pisanie, rozmowę oraz wideo-rozmowę z ludźmi w każdym zakątku na świecie.
Pełny tekst artykułu: http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/chodacka.pdf
korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, zachowania w kontaktach wirtualnych. Z tą wiedzą powinniśmy zaznajamiać dzieci na początku „przygody” z Internetem. Według Beaty Chodeckiej „Należy podkreślać nie tylko poszanowanie własności intelektualnej, ale i fakt, że informacje zamieszczane w Internecie nie zawsze są prawdziwe i merytorycznie poprawne. Dużym zaskoczeniem dla uczniów jest często pokazanie błędów ortograficznych, stylistycznych w artykułach znajdujących sie choćby w Wikipedii. Takie odkrycie sprzyja uczeniu odpowiedzialności za przytaczane treści. Ważne jest definiowanie przestępstw, opisywanie ich skutków prawnych oraz określanie dokładnego znaczenia takich słów, jak piractwo, plagiat, sniffing, haking, cracking, carding, spooffing, phreaking, a także uświadamianie
zagrożeń, które mogą napotkać osoby surfujące po Internecie, jak i faktu, że czasem sami mogą nieświadomie stać sie przestępcami, na pewno pomoże budować świadome społeczeństwo informacyjne. Jest to też praca wychowawcza, która powinna być realizowana przez pozostały zespół uczących.”
Internet pozwala na interaktywność w korzystaniu ze swoich zasobów, można wiec prezentować własne opracowania, przemyślenia, a co najważniejsze – komunikować sie z innymi. Uczestnictwo w społeczności internautów jest zjawiskiem masowym, popularnym i potrzebnym, czego dowodem może być ogromny sukces portalu nasza-klasa, grono.net, licznych komunikatorów pozwalających na pisanie, rozmowę oraz wideo-rozmowę z ludźmi w każdym zakątku na świecie.
Pełny tekst artykułu: http://www.ap.krakow.pl/ptn/ref2008/chodacka.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz