Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych


Idea kształcenia ustawicznego zyskała ogromną popularność w krajach wysoko rozwiniętych. By ją wdrażać należałoby zapewnić całemu społeczeństwu jednakowo swobodny dostęp do informacji i wiedzy.


Praca oraz nauka poprzez Internet daje łatwość przesyłania informacji, szybkie uzyskanie informacji zwrotnej, udostępnianie i modyfikowanie narzędzi dydaktycznych, szybki kontakt między wykładowcą a uczącymi się. E-edukacja jest doskonałą formą nauczania dla niepełnosprawnych. Dla osób z dysfunkcją ruchu obecność fizyczna na uczelni lub kursie zawodowym jest niezwykle trudna, bądź wręcz niemożliwa, e-learning te bariery znosi. Niestety wciąż jest zbyt mało materiałów edukacyjnych oraz stron internetowych dostosowanych dla potrzeb osób niesłyszących lub niewidomych. Nawigacja stron WWW jest dla nich ogromnie trudna. Powodem jest niekompatybilność programów czytających informacje oraz syntezatorów mowy z powszechnie stosowanymi technologiami DHTML oraz Flash.


Niepełnosprawni korzystający z edukacji Internetowej to zasadniczo ludzie młodzi, między 26 a 50 rokiem życia, bo aż 70%. Są oni otwarci na nowe technologie i skłonni ponieść trud do jej opanowania w praktyce. Dodatkowo chcą rozwijać się zawodowo, podnosić swoje kwalifikacje oraz zdobywać lepsze wykształcenie.



Pełny tekst artykułu wraz z bibliografią:


http://www.e-edukacja.net/trzecia/_referaty/9_e-edukacja.pdf

Brak komentarzy: